Досвід роботи


Будьте самі шукачами,дослідниками.
Якщо не буде вогника у вас,
вам ніколи не запалити його в інших.
В.О. Сухомлинський




Найважливіше в роботі вчителя - любить дитину і вірить в неї. Виховувати особистість мислячу, самостійну, творчу – соціальне замовлення інформаційного суспільства.
 У кожного вчителя шлях до вершини педагогічної майстерності свій, індивідуальний, неповторний. Я впродовж  кількох років працюю над темою «Розвиток творчих навичок та здібностей учнів на уроках української мови та літератури», бо вважаю, що в кожній людині  закладено певний потенціал. Надзвичайно важливо навчити  дитину мислити творчо, тонко,   чутливо  сприймати життя, людей, природу, вміти оформити свою точку зору  точно, яскраво, образно, неповторно.
  Треба зазначити, що важливість творчості  як однієї  з головних рис суспільства завжди притягувала до себе педагогів, вчених, філософів минулого- Платона, Арістотеля, Песталоцці.
       Важливим аспектом у своїй роботі вважаю роботу із здібними та обдарованими дітьми. На мою думку,  позитивний результат, буде тоді ,коли робота являтиме собою збалансовану, виважену, досконалу  систему(виявлення, визначення напряму обдарованості, робота з батьками, створення  умов для розвитку особистості в школі , поза школою, вдома, реалізація творчих навичок та здібностей дитини).
 Основним принципом роботи на уроках української мови та літератури  я вважаю розкриття  дитячої обдарованості в процесі навчання. Істотною ознакою сучасної освіти є особистісно-зорієнтоване навчання . Саме система, яка покликана розвивати, виховувати, вчити кожну особистість, працювати над створенням окремого індивідууму, вважається сьогодні найпередовішою. Особистісно-зорієнтоване навчання має забезпечити наше суспільство яскравими , сильними , потужними особистостями, які будуть в силі вирішити багатоманітні проблеми майбутнього.
 Окрім глибоких знань, лідерських якостей та вміння працювати з інформацією, людині майбутнього обов’язково треба мати міцну громадянську позицію, широкий світогляд , гуманізм та любов до прекрасного. Я вважаю, що саме заняття з української мови та літератури можуть істотно впливати на формування учнівської особистості. Знайомлячись з історією написання творів, біографіями письменників, поетів, різними процесами , що мали чи мають місце в суспільному житті, а також з персонажами творів, молода людина обов’язково зазнає позитивного впливу. На своїх заняттях я розвиваю образне мислення, чутливість, почуття патріотизму , порядності, громадянськості. Вірю, що творча особистість зможе знайти вихід з будь-якої складної життєвої ситуацій, вирішить особисті чи службові питання неординарно, блискуче. Працюючи над формуванням кожної особистості, велике значення приділяю розвитку творчих навичок і здібностей. Для цього використовую всі доступні в тій чи іншій педагогічній ситуації і методи і форми .
           На уроках та в позаурочний час застосовую групові та індивідуальні форми роботи. Серед улюблених методів - «Мікрофон»,»Мозковий штурм», евристична бесіда,  ісценізування, «Займи позицію», «Килимок», «Кластир», «Карусель», випереджувальні завдання, віртуальні екскурсії та віртуальні знайомства з письменниками, поетами та їхньою творчістю, презентації та відеоряди. Також  у своїй педагогічній діяльності практикую  проведення досліджень,  вікторин, змагань, КВНів, диспутів, тренінгів, проектів, свят, читань, конференцій, семінарів.
 Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять та різноманітні види пошукової, розвиваючої, творчої діяльності,  крім творчих здібностей  для вчителя необхідно володіти педагогічною майстерністю, тактовністю, високим рівнем теоретичної підготовки,  толерантності і  добропорядності.
                                                                                                                                                                                         
   Мені імпонують слова Бела Кауфмана: « В ім’я моїх дітей я особисто зацікавлений у майбутній долі світу». Тож моє педагогічне кредо – нести дітям любов і красу, бо щасливий той, хто вміє дивуватися промінню сонця в крапельці роси. А найвищий вияв душі - це мистецтво.
      Для виховання творчої, активної особистості я працюю над тим, щоб школа для дітей стала рідним домом,  ставлюсь до дітей так, як би хотіла, щоб вони ставилися до мене.
   Я– людина, можу помилятися, тому терпляча до помилок дітей. Майже всього, що я знаю, я навчилася на особистому досвіді, через це дозволяю дітям набувати особистого досвіду, намагаюсь розвинути в  учнів почуття справедливості. Своїм ставленням до оточуючих навчаю дітей шанувати людську гідність, особистість і неповторність; своїм оптимізмом учу любити життя в усіх його проявах.
Стара  народна мудрість говорить: розумний учитель виховає розумних учнів, організований – організованих, а творчий - творчих.
Треба бачити очі учнів у той момент, як вони чують від вчителя його власні вірші чи прозу. Часто після того, як діти написали твір ознайомились з найкращими творами однокласників, я читаю власний твір на цю ж тему. Дітям подобається, що, крім зауважень,  я показую їм, як це  роблю я.
Показуючи власним прикладом як треба робити, я  підштовхую дітей до створення  своїх власних «шедеврів». Діти можуть написати твір у віршах, оповідання, чи казку, створити ілюстрації до  власних творів або
 прочитаних на уроці чи у вільний час. Написання власних творів – це  вияв найвищого рівня теоретичних знань, володіння відповідними навичками.
       У такий спосіб розширюються міжпредметні зв’язки між уроками образотворчого мистецтва, української мови та літератури, українознавства, історії України. Кожен учень, малюючи героя, ітер’єр , пейзаж, намагається показати свій внутрішній світ( підбір кольорів, розташування предметів, речі українського народного одягу).
Продовжуючи вивчення усної народної творчості - легенд та переказів, загадок , прислів’їв, приказок - варто запропонувати учням підписати свої малюнки цитатами з тексту. Це дає змогу більш тісно пов’язати вивчення простого та складного речення на уроках української мови з літературними творами. Учні поглиблюють свої знання, систематизують вивчені правила, набувають перших навичок оформлення роботи.
Я практично  на кожному уроці находжу  момент, коли вправи на розвиток творчих здібностей принесуть найкращий результат.  Серед інших інновацій, як на мене, найцікавішими є уроки творчості, на яких  діти уявляють себе  митцями, письменниками, поетами. Як правило, проводжу їх  за творчістю одного чи кількох авторів. Ці уроки  не тільки розвивають  уяву, мислення,  креативність особистості, а й виховують літературні смаки, допомагають  розуміти, знати літературу, а особливо поезію, володіти  майстерністю. На таких уроках дуже важливо  застосовувати диференційований підхід до підбору завдань. Кожен учень має  отримати таке завдання, яке йому під силу і до смаку.
Великого значення в розвитку та реалізації творчих здібностей та навичок   набирає  індивідуальна робота. Індивідуальні форми позакласної роботи передбачають виконання різноманітних завдань, участь в різноманітних конкурсах учнівської творчості, в очних і заочних олімпіадах, конкурсах на кращу науково-дослідну роботу. Я послідовно стежу за розвитком інтересів і нахилів учнів, допомагаю їм в обранні теми написання роботи.
                                                                                                   
Використовую у роботі з класами, в яких навчаються діти з різними здібностями збагачене навчання.. Збагачені якісно завдання для обдарованих дітей стають гнучкими, передбачаю розвиток продуктивного мислення, індивідуальний підхід при її використанні, створюю умови, за яких здібний учень може навчатися з притаманною йому швидкістю.

З метою забезбечити  стабільну навчально- пізнавальну  атмосферу в класі пропоную учням тестові та різнорівневі завдання, комунікативно-ситуативні вправи, завдання творчого характеру(дописати твір, скласти діалог, лист, вірш, підібрати тропи, зробити аналіз художнього твору , та інші ) формую мовну та літературну компетенцію учнів, мотивую пізнавальну й самоосвітню діяльність школярів, прищеплюю любов до рідної мови; спонукаю до розмірковування, порівняння, узагальнення, вчу висловлювати власні думки й оцінки, презентувати власні асоціації.
         Такі види діяльності дають позитивні результати, створюють сприятливі умови для повноцінної діяльності кожної дитини, працюють на забезпечення якості освіти.
         На кожному уроці прагну виховувати в учнів стійку позитивну мотивацію навчальної діяльності як важливого фактора формування творчої активності особистості, забезпечую стабільну навчально-пізнавальну атмосферу в класі, бо саме інтереси та мотивація – основні фактори успішного навчання.
           Виконуючи різноманітні завдання, що стимулюють розвиток творчих здібностей учнів, кожна дитина має змогу реалізуватися в  тій чи іншій діяльності, розкрити свої задатки і показати свої досягнення. Моїм учням подобаються такі види діяльності, які дають  матеріал для роздумів,  можливість виявити ініціативу і самостійність, поспілкуватися,  позитивно і гуманно вирішити конфліктні ситуації і при цьому поважати думку один одного. Така робота не тільки розвиває творчу особистість, а й робить навчання цікавим, здружує дітей. На моїх уроках вихованці не лише одержують знання, а й стають більш самостійними, впевненими в собі, відчувають естетичну насолоду, прагнення спілкуватися , виражати свої емоції та почуття.

Немає коментарів:

Дописати коментар

2-Й ТИЖДЕНЬ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ОНЛАЙН: РОЗКЛАД І ТЕМИ УРОКІВ – ЗАПЛАНУЙТЕ СВОЄ НАВЧАННЯ! С ьогодні, 13 квітня 2020 року, розпочинаєт...