Брейн - ринг

Моє диво, моя казка - мова
Брейн - ринг з української мови
(Для учнів 6 класів)
Мета:Відзначити День української писемності і мови, закріпити знання учнів з української мови , навчити мислити творчо. Розвивати уміння аналізувати, синтезувати і систематизувати слова, а також розвивати зв'язне мовлення. Виховувати повагу до рідної мови, дружбу, згуртованість, бажання змагатись і перемагати у чесній грі.
Наочне оформлення: Портрет Шевченка, прикрашений вишитим рушником, стіл, застелений рушником, підбірка  творів Т.Г.Шевченка та проШевченка, словники, довідники з української мови, енциклопедії.
Обладнання: Презентація з висловами  відомих людей про мову та її значення , цікава інформація про  мову, роздатковий матеріал.
Музичне оформлення: Запис пісні «Думи мої, думи мої…»(початок пісні)
Умови гри: Перед початком гри клас ділиться на 2 команди, які очолюють 2 капітани. В ході змагання команди набирають бали, виграє та, у якої кількість балів більша. По закінченні гри для команд передбаченні нагороди (грамоти), а для найактивніших учасників – заохочувальні призи.
Хід уроку:
         I      Організація класу
     II      Повідомлення теми
Вчитель  . 21лютогоМіжнародний день рідної мови.Це відносно молоде свято - до календарів усього світу воно ввійшло тільки у 1999 році. І в Україні воно також лише почало писати свою історію, хоча сама проблема української мови на українських землях нараховує кілька століть.
Міжнародний день рідної мови був встановлений з метою вшанування пам'яті загиблих захисників бенгальської мови в Республіці Бангладеш, де 21 лютого 1952 року з нечуваною жорстокістю розстріляли студентів-демонстрантів.
       Генеральна конференція ЮНЕСКО проголосила, що щорічно, починаючи з лютого 2000 року, відзначатиметься Міжнародний день рідної мови.
          Рідна мова - це одночасно і культура, і оформлення думки. Різноманіття мов є величезним надбанням людської спадщини.
За даними ЮНЕСКО у світі існує 6000 живих мов. Половина з них перебуває на межі зникнення. 96% мов використовує тільки 4% населення. 80% африканських мов не мають писемності. Щорічно вимирає десяток мов, і ця тенденція в майбутньому посилюватиметься. Цей день був установлений, щоб сприяти визнанню й використанню саме рідної мови.
Учениця:
РІДНА МОВА

Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.

Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.

У тій мові нам співали,
Нам казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали.

От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
С. Воробкевич
Вчитель. Сьогодні ми зібралися, щоб відзначити  у дружньому колі Міжнародний день рідної мови. З нагоди цього свята буде проведено брейн-ринг «Моє диво, моя казка- мова».
Вчитель представляє журі , знайомить із системою оцінювання конкурсу.
 Щоб дізнатися, яка команда буде першою починати гру, вам треба відгадати загадку.
Без неї жити неможливо,
Для всіх людей вона важлива.
Без неї пісні не співати,
Без неї й слова не сказати.(Мова)
 III      Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання 1 «Добери назву» . Команда відповідає на питання і  за кожну правильну відповідь отримує 1 бал. Починає команда, яка відгадала загадку. Якщо відповідь на питання неправильна, право відповіді переходить до іншої команди.
1.     Скляний ящик із водою для риб. (акваріум)
2.     Пташка, яка співає високо в небі. (жайворонок)
3.     Смолиста маса, якою заливають дороги та тротуари. (асфальт)
4.     Жуйна тварина з одним чи двома горбами.(верблюд)
5.     Одиниця часу, яка у 60 разів менша, ніж хвилина (секунда)
6.     Складна машина, що косить, молотить, віє. (комбайн)
7.     Рослина з великими жовтими зернами, які зібрано у качани. (кукурудза)
8.     Колекція засушених рослин. (гербарій)
9.     Приміщення, де відбуваються вистави. (театр)
10.  Купа дров або хмизу, які горять. (вогнище)
11. Всесвіт, скорений космонавтами. (космос)
12. Апарат для розмови на відстані. (телефон)
13. Установа, в якій виготовляють і продають ліки. (аптека)
14. Прилад для визначення сторін світу. (компас)
15. Підземна міська залізниця. (метро)
Завдання 2
Прочитайте вірші, випишіть із них ужиті у переносному значенні прикметники разом з іменниками, які вони пояснюють. За кожне словосполучення 1 бал.
Буду я навчатись мови золотої –
У трави-веснянки, у гори крутої,
Потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
(А. Малишко)
Шумлять, хвилюються жита.
Поглянь лише навколо –
Пшениця стигла, золота
Додолу хилить колос.
(Н. Забіла)


Завдання 3
Запиши, в якому значенні (прямому, переносному) вжито словосполучення, поясни його значення. Оцінюється завдання від 1 балу до 5.

Ø Зарубай собі на носі.
Ø Вище ніс.
Ø Водити за ніс.
Ø Чухати носа
Ø Комар носа не підточить.

ü Кліпати очима.
ü Стріляти очима.
ü Дивитися  очима.
ü Їсти очима.
ü Зміряти очима.        
Завдання 4
Прочитайте і запишіть прислів'я, загадки. Підкресліть синоніми чи антоніми. Усно поясніть їх зміст. Визначне, якою частиною мови є синоніми чи антоніми. За правильно зроблене завдання -2 бали.
Ø Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Ø Горить, палає і втоми не знає.
Завдання 5
Учасники гри один за одним швидко називають відповідний антонім. У разі затримки відповідає наступний гравець.
Весело –
Мороз –
Високий –
Білий –
Сміється –
Важкий –
Цікаво –
Свіжий –
Чисто –
Старість –
Шкідливий –
Сухий –
Зло –
Згадати -                                 Правильна відповідь -1 бал

Завдання 6
Конкурс капітанів.
Дібрати якомога більше прикметників до слова «мова». Слова повторювати не можна. Хто назве більше сів, той і виграв. (Починає та команда, у якої більша кількість балів). За кожну правильну відповідь капітан отримує 1 бал.
Завдання 7
Замініть вираз 1 словом
Ø Набрати в рот води – (мовчати)
Ø Побити горшки – (посваритись)
Ø Сильний дощ – (злива)

ü Байдики бити  - (лінуватись)
ü Брати ноги на плечі – (утікати)
ü Дощ із блискавкою – (гроза)
ü  
Завдання 8
До слова сміливий доберіть прикметники-синоніми.1синонім -  1бал.
В********
Х*******
С*******
Б**********
М*****
В***********
Відважний. Хоробрий. Сміливий. Безстрашний. Мужній. Відчайдушний.

Завдання 9
Складіть твір-мініатюру на тему: «Мова моя калинова» (5-6речень)
 За твір  учні отримують від1 до 12 балів.   
Гра з уболівальниками.
·        Як із «меду» та «мухи» скласти ім'я турецького султана? (Мухамед)
·        Хоч я з дерева, з соломи, та ніколи не згорю. (попіл)
·        Як записати «замерзла вода» за допомогою трьох букв? (лід)
·        Як записати словосполучення «суха трава», щоб було всього чотири букви? (сіно)
·        Який це двірник походжає, без віника замітає? (вітер)
Добери порівняння за зразком.
У зайця хвостик, як пухнастий клубочок.
В кози роги, як ____________________________________
В кота очі, як______________________________________
Вода чиста, наче___________________________________
Дощ іде, неначе____________________________________
Соловей співає, ніби________________________________
Летять сніжинки, неначе_____________________________

Завдання 10
Склади речення з такими словами, що звучать і пишуться однаково.
Ø Ніс (від носити) і ніс (на обличчі)
          Віз (візок) і віз (від возити)
Кожна правильна відповідь приносить 2 бали.
Завдання 11 Вправа «Перекладач».Правильна відповідь- 1 бал.
Шевелить мозгами – кумекати, мізкувати.
Преуспевать – мати успіх, зростати, розквітати, процвітати.
Ловкий – умілий, вправний, спритний.
Балаболка – балакун, базіка, сорока, торохтій.
Озорник – бешкетник,  шибеник, шибайголова, халамидник.
Стакан – склянка.
Вилка – виделка.
Сахарниця – цукорниця.
Поднос – таця.
Салфетка – серветка.
Полотенце – рушник.
Тряпка – ганчірка.
Изюм – родзинки.
Лук – цибуля.
Сливки – вершки.
Коврик – килимок.
Одеяло – ковдра.
Бревно – колода.
Завдання 12.  Записать речення, де всі слова будуть починатися на одну літеру.                                 Кожне слово -1 бал.

Завдання 13 .Утворити як можна  більше однокореневих слів:
      -мов-         -слов-            
                                                    Кожне слово-1бал
Завдання14.Підібрати синоніми до слова «говорити».
                                                    Кожне слово- 1 бал.
Завдання 15. «Аукціон» За 2 хвилини підібрати  найбільшу кількість фразеологізмів і пояснити їх. 
                                                    1фразеологізм-1 бал.   
IV      Підведення підсумків та нагородження переможців.
Вчитель. Діти, гра брейн-ринг закінчилася, виявилися у нас і переможці але нагороди отримають усі команди, а також найактивніші учасники. І на останок хочу вам зачитати вірш Максима Рильського «Мова»

Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно в ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає -
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово - це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад

Немає коментарів:

Дописати коментар

2-Й ТИЖДЕНЬ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ОНЛАЙН: РОЗКЛАД І ТЕМИ УРОКІВ – ЗАПЛАНУЙТЕ СВОЄ НАВЧАННЯ! С ьогодні, 13 квітня 2020 року, розпочинаєт...