Відкритий урок


Тема. Леся Українка. «Мрії»,  «Як дитиною , бувало…»
Мета:ознайомити учнів з життям і творчістю письменниці, викликати інтерес до них, допомогти усвідомити глибинний зміст та  красу її поезії; розвивати творчі здібності , образне  та  логічне мислення, навички роботи з інформацією, уміння  коментувати зміст поезій, формулювати  свою точку зору,  виховувати повагу та інтерес до талановитих людей, сприяти формуванню стоїчних  рис характеру, цілеспрямованості, наполегливості.
Тип уроку :  урок засвоєння нових знань.         
Обладнання: портрет письменниці, Ілюстративний матеріал до біографії, видання творів, ілюстрація до творів, віртуальна екскурсія до музею Лесі Українки в Новоград-Волинському.
                                      Перебіг уроку
                                                               «Леся Українка не тільки один з найбільших, але й один з                    найоригінальніших  поетів світу».
М.Рильський        
І.Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності школярів.
Слово вчителя
Іван Франко писав :  «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте…» Україна  не чула  такого сильного , гарячого та поетичного слова, як із уст  сієї слабосилої , хворої дівчини…читаючи м’які та рознервовані , або  холодно резонерські писання сучасних молодих українців- мужчин і порівнюючи їх з тими бадьорими, сильними та сміливими, а при тім такими простими, такими щирими словами Лесі Українки, мимоволі думаєш, що ся хвора, слабосила дівчина – трохи не одинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну».Її називали дочкою Прометея за силу, пристрасть та самопожертву .
Колись давно видатний філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив , що  людина має давати  перевагу  розумові , а не почуттям, повинна стійко переносити  життєві труднощі. Так виник напрям у філософії-стоїцизм, а його прибічників називали стоїками. Тепер людину, яка виявляє стійкість і мужність під час життєвих випробувань стали називати стоїчною. Саме такий стоїчний характер  мала Леся Українка.
ІУ.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1.Складання  хронологічної таблиці.
25 листопада 1871 року у місті Зв’ягілеві( тепер Новоград-Волинський на Житомирщині)народилася Лариса Петрівна Косач. Мати – відома письменниця Олена Пчілка, батько-Петро Антонович Косач , юрист, випускник Київського університету, був вихідцем із давнього  роду боснійських герцогів.
1882р.Леся застудилась, захворіла на туберкульоз кісток,  і через захворювання розпочала свою «тридцятилітню війну» з хворобою. Займалась самоосвітою, змушена була  відмовитись від занять музикою.
1884р.-у львівському журналі «Зоря» опубліковано поезії «Конвалія» , «Сапфо», підписані  псевдонімом Леся Українка.
1893р.-перша збірка поезій «На крилах пісень».
1897р.- в Криму познайомилась з Сергієм Мережинським, професійним  революціонером..
1899р.-друга збірка «Думи і мрії».
1901-1902рр.- лікується в Італії.
1902р.-третя збірка «Відгуки».
З 1905 року поперемінно живе у Грузії , де працював її чоловік Климентій Квітка.
1909-1913рр.-взимку виїздить на лікування  до Єгипту.
1 серпня 1913 р.-в м. Сурамі Леся Українка померла. Похована  в Києві на Байковому кладовищі.
2.Перегляд відео - екскурсії до музею Лесі Українки в Новограді- Волинському.
3.Виразне читання поезії Лесі Українки «Мрії»
4.Словникова робота
5.Евристична бесіда.
- Хто такі  лицарі , що це за вік «лицарства»?
-Хто приваблював ліричну героїню у дитячі роки? Чому?
-Кому ви більше симпатизуєте ви? Чому ?
6.Випереджувальне завдання.
Повідомлення  учня про лицарів.
Лицарство походить із середньовічної  Франції, Іспанії, згодом поширюється на всю Європу. Найбільшого розквіту досягає в ХІІ-ХІІІ століттях ,  особливо у часи хрестоносців. Першими орденами були  ордени  лицарів- госпітальєрів і тамплієрів. Принциповими цінностями лицарства були побожність, честь, доблесть, шляхетність, цнотливість і вірність. Відомості про лицарів дуже різні. Одні їх вважають захисниками пригноблених, галантними слугами прекрасних дам, відданими підлеглими .Інші вважали їх жорстокими грабіжниками,  неуками. Всі королі спиралися на  військову грубу силу  лицарів. Королям треба було тримати в покорі  селян, церкву, сусідів. Вони  були необхідні  для  кожного монарха.
Лицарі були професі йними  військовими. Їх ще називали рейтерами, шевальє. На всіх мовах світу  ці сова означають «вершник», який має при собі шолом, панцир, спис, щит, меч. У часи середньовіччя Європою бродили лицарі -одинаки в пошуках пригод і статків. Деякі сильні володарі (наприклад, король Артур) уміли використовувати мандрівних лицарів як опору своєї влади. Зібравшись разом, лицарі ходили у Хрестові походи, змітаючи на своєму шляху імперії міста , держави.
Двадцять лицарських чеснот від герцога Бургундського для кавалерів його ордену Святого Руна:
Віра,  добродійність, справедливість, далекоглядність, розсудливість, помірність, рішучість, правдивість, щедрість,  ретельність, надія, звитяга.
7.Проблемне питання.
-Які рядки з вірша «Мрії»  стали життєвим девізом Лесі Українки? Чому ?
8. Виразне читання поезії «Як дитиною, бувало…»
9. Словникова робота(за запитаннями учнів).
10. Евристична  бесіда.
-На скільки  частин  можна поділити  твір?
-Як реагує лірична героїня на фізичний біль?
-Як реагує лірична героїня на  біль душевний? Чому?
-Який біль на вашу думку  більш дошкульніший?
--На скільки характер ліричної героїні близький до характеру поетеси?
У. Підсумок уроку.
1.Вправа «Займи позицію».
-Чи потрібно сучасній людині розвивати в собі  стоїстичні риси?
1.Так .        2 Ні .         3. Не знаю.
УІДомашнє завдання.
Знати біографію Лесі Українки, підготуватися  до конкурсу на кращого читця поезій, вивчити напап’ять  вірш «Як дитиною бувало…».  Завдання за бажанням - написати своє життєве кредо.
                            Урок  з української літератури в 6 класі
Тема. Виразне читання віршів Лесі Українки.
Мета : допомогти  учням через виразне читання віршів  краще зрозуміти зміст вірша, розвивати        творчі здібності, образне мислення, повторити основні теоретичні  відомості  про виразне читання віршів та тропи, розвивати  навички  виразного читання,  акторські здібності, виховувати  естетичні смаки, любов до прекрасного, до художнього слова.
Обладнання: таблиці –партитури виразного читання, портрет Лесі Українки. Збірки її творів, призи для переможців.
Тип уроку : комбінований урок.
                                                  Перебіг уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Мотивація навчальноїдіяльності.
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання.
А)Заслуховування  кредо  учнів.
Слово вчителя.( зачитую власний твір)
Життям іду,  як взимку  по льоду,
Один необережний крок –і знаю: упаду.
Як важко  з усієї висоти
 іти під лід не досягнув мети,
Карабкаться ,тонуть і видираться,
Іти під лід, та тільки не бояться.
Життям іду, як взимку по льоду.
Я знаю: якщо навіть упаду,
То в мене хватить сили не здаваться,
А встать, струситьз колін і далі підніматься.
Б) Евристична бесіда.
-Що означають слова «іти під лід»?
-Що таке алегорія?
-У яких літературних творах, відомих вам,  автор використав алегорію?
В) Огляд ілюстрацій до творів.
Г) Виразне читання вірша «Мрії».
Д) Аналіз  художніх засобів твору. Учні   виписують  епітети, метафори, окличні речення, крилаті вислови, фразеологізми,  антоніми , та  аналізують улюблені  художні засоби Лесі Українки, визначають ритм і риму.
ІV.  Формування  і вдосконалення  вмінь та навичок
1.     Повторення основних теоретичних  відомостей про  виразне читання.
Слово вчителя
Мабуть, ви помітили ,що виразне читання сприймається  набагато краще та легше. Як кожна справа , виразне читання  має свої секрети. Сьогодні ми   згадаємо , від  чого залежить виразність мовлення.
Темп читання- це його швидкість, буває повільним,  середнім, пришвидшеним  та  швидким.
Пауза – коротка зупинка мовлення.Пауза буває коротка(ставлять кому),
 середня ( при двокрапці), довга ( при  тире, крапці, трьох крапках).
Інтонація- це виражальний засіб, що звучить. Вона дозволяє передати ставлення того , хто говорить, до предмета мовлення. Буває  розповідна, питальна,  спонукальна,  оклична, захоплення, здивування,  протиставлення, пояснення та інші.
Логічний наголос – це виділення голосом  важливого для розуміння змісту  написаного слова.
Виразне читання  супроводжується мімікою, жестами.
2.Робота в парах.
Повторення тексту вірша « Як дитиною бувало…»
3. Обрання журі конкурсу.
Журі обирають з учнів з кожного ряду за допомогою лічилки:
Ми в  журі запросим тих,
Правду хто буде нести.
Один, два,три,чотири, п’ять,
Ти в журі йди працювать.
4.Проведення  конкурсу на кращого читця віршів Лесі Українки.
5.Підбиття підсумків  конкурсу.
Учні – члени журі  оголошують переможців і вручають призи  або грамоти.
6.Вправа для розвитку творчих здібностей .
А) Дописати   епітети (для учнів з низьким  рівнем творчих здібностей).
Місяць ……….(яснесенький)
Промінь ……..(тихесенький)
Кинув до нас.
Спи, мій ……….( малесенький)
Пізній- бо час.
Б) Скласти вірш  за римою: волохатий – коло хати,   віконце – сонце.( для учнів з високим рівнем творчих здібностей).
V. Підсумок уроку
1.Вправа «Мікрофон»
- Найбільше мені сподобалось завдання…..
VІ.Домашнє  завдання. Підготуватись до презентації міні-проекту «Море». Клас  поділено на три групи. Перша підбере музику про море, друга - вірші, легенди, перекази  про море, третя -  картини, або фотографії із зображенням моря.
                               Урок української літератури в 6 класі
Тема.Леся  Українка.Поезія «Тиша морська».
Мета: У ході роботи над проектом , допомогти учням  усвідомити ідейно- художній зміст вірша «Тиша морська».  Розвивати  творче, образне та логічне мислення,  уміння працювати  у групі та індивідуально, находити потрібну інформацію та вміння презентувати  свої набутки, виховувати  літературні смаки,  оптимістичне світобачення , любов до прекрасного.
Обладнання :комп’ютерна презентація картин художників мареністів, аудіозаписи,світлини Лесі Українки, її твори.
Тип уроку: презентація творчого культурологічного  міні- проекту.
                                                  Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.     
ІІ.Оголошення теми та мети уроку. 
Слово вчителя.
Через хворобу Леся Українка  мусіла на зимовий час  їхати   у край з теплим  м’яким кліматом. Багато часу  поетеса перебувала в Криму у місті Євпаторії .Там вона спостерігала за неповторною природою півострова.Ці твори були об’єднані  у цикл « Кримські спогади» Цей цикл вона присвятила  улюбленому братові Михайлові.Вірш «Тиша морська», який ми будемо  вивчати сьогодні, належить саме  до цього циклу.
ІІІ Основний зміст роботи
1.Прослуховування  аудіозаписів шуму моря, музики та пісень про море.
2.Презентація картин І.Айвазовського та інших художників-мареністів.
ів- мореністів.
3.Читання віршів про море Лесі Українки про море .
«Вже сонечко в море сіда…                                                           
 Вже сонечко в море сіда;
 У тихому морі темніє;
 Прозора, глибока вода,
 Немов оксамит, зеленіє.
 На хвилях зелених тремтять
 Червонії іскри блискучі
 І ясним огнем миготять,
 Мов блискавка з темної тучі.
 А де корабель ваш пробіг,
 Дорога там довга й широка
 Біліє, як мармур, як сніг,
 І ледве примітно для ока
 Рожевіє пінистий край;
 То іскра заблисне, то згасне…
 Ось промінь остатній! Прощай,
 Веселеє сонечко ясне!
               * * *
Плине білий човник, хвилечка колише,
 Хвилечка гойдає;
 Плине білий човник, вітер ледве дише,
 Ледве повіває.
Білії хмаринки, лебедині крила
 Угорі гуляють,
 Довгою стягою, що зорю покрила,
 Місяця сягають.
Місяченько світло і рожеве й срібне
 Кида-розсипає,
 І ряхтить, і сяє світло теє дрібне.
 Як вогонь палає.
Геть далеко в морі кораблі видніють,
 Бачу здалеченька,
 Як виразно щогли тонкії чорніють
 Проти місяченька.
Плиньмо геть за теє корабельне місто,
 Там, де нам прекрасна
 Доріженька сяє, де пала огнисто
 "Stella maris" ясна.
 4Розповідь легенди про Чорне море
                                           Легенда про Чорне море
           Давно це було. Жив на світі казковий богатир, сили нечуваної, сміливості небаченої. Мав він зброю дивовижну — чарівну золоту стрілу. Та не тим стріла славилась, що була з чистого золота викута, коштовними каменями прикрашена, а тим, що мала чудесну властивість. Варто було богатиреві взяти свій лук, натягти тугу тятиву - і летіла стріла на край світу з такою швидкістю, що людське око не помічало польоту її. І там, де вона пролітала, спалахувало повітря, закипала вода, плавилася земля, гинуло все живе.
           Страшна це була зброя. На щастя, була вона в надійних руках. Богатир був людиною чесною, справедливою і вогнен­ну стрілу без потреби до рук не брав. На інші країни він не зазіхав, а на його вітчизну вороги не нападали - боялись.
        Багато-багато років жив на землі цей богатир і невсипуще беріг чудодійну стрілу. Та ось настав час розставатися йому з життям. Задумався богатир: кому передати стрілу? Чи є в світі людина, якій можна було б довірити стрілу, не побоюю­чись, що вона використає її на шкоду людству? Не можна за­лишити на землі вогненну стрілу, бо злі люди, заволодівши такою страшною зброєю, можуть підпалити весь світ і зруй­нувати його.
    І вирішив богатир сховати чарівну стрілу, та так, щоб її ніхто не зміг знайти протягом тисячоліть! І лише тоді, коли люди навчаться цінувати й берегти мир,- тоді вони знайдуть стрілу, щоб використати її чудодійну силу в мирній праці.Покликав богатир синів своїх і говорить їм:
        Діти мої, я старий і тяжкохворий. Недовго лишилося жити мені на світі.
Відімкніть підземелля ось цими ключами, візьміть золоту стрілу і киньте її посередині Чорного моря.Виконуючи волю вмираючого батька, сини тієї ж ночі ви­рушили в дорогу.Зійшли брати на сині гори, піднялися до блакитного неба, і перед їхніми очима далеко внизу розкинулося величезне, безкрає море. У його тихих водах відбивалося велике червоне сонце, що саме сходило.
Це було Чорне море.
І раптом брати відчули, що шкода їм розлучатися з дорого­цінною стрілою. І вирішили вони не викидати таке багатство в море.А коли б вони мали вогненну стрілу, то завоювали й під­корили б усі країни, які вони знають, збудували б на вершині гори великий замок, взяли б собі за жінок найкращих у світі красунь...
І домовилися брати, що сховають стрілу в горах, а батькові скажуть, що виконали його волю. Так і зробили.
Проте батько якимось чином розкрив їхній намір і з обу­ренням накинувся на своїх синів.
Тоді сини, переконавшись, що неможливо залишити за со­бою чудодійну зброю, знову вирушили до берегів далекого моря і з жалем виконали наказ батька. Вогненна стріла впала в морську безодню. Потемніло від гніву море, закипіли, захвилювалися його тихі води.
       І відтоді не може заспокоїтися Чорне море. Трапляється, завирує воно, заклекоче, здійме величезні хвилі, марно нама­гаючись викинути з глибин своїх смертоносну зброю.
5.Виразне читання  вірша Лесі Українки«Тиша морська».
Словникова робота, обмін враженнями про прочитане.
6. Робота в групах.
1 група- досліджує реальний зміст твору.
2 група дослідує прихований зміст твору.
3 група характеризує  образ ліричної героїні.
7.Обмін здобутою в групах інформацією.
8.Аналіз поезії за схемою:
-тема твору
-основна думка твору( ідея)
-  образи
-художні засоби твору.
9.Завданя  дослідницького  характеру.
Визначити жанр твору.
ІV Підсумок  уроку. 
1.Бесіда.
-Чи сподобалась робота в групах?
-Що нового , цікавого ви почули на уроці?
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-Найбільш вдалою ,на мій погляд, була презентація….
V.Оголошення домашнього завдання
Виразно читати і аналізувати поезію Лесі Українки «Тиша морська».Намалювати  ілюстрації до твору.
                             Урок з української літератури в 6 класі
Тема. Розвиток мовлення. Контрольний твір- роздум за творчістю Лесі Українки.
Мета : вдосконалювати вміння школярів писати твори-роздуми, систематизувати та узагальнити їх знання про життя і творчість Лесі Українки, розвивати творчі здібності учнів, їх логічне мислення, пам’ять, уміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, наводити відповідні аргументи, виховувати почуття пошани до творчості лесі Українки, смаку до поетичної творчості, прищеплювати інтерес до наслідків  власної творчості.
Тип уроку: застосування знань і вмінь учнів.
Обладнання: портрет Лесі Українки, світлини місць, пов’язаних з життям поетеси,  ілюстрації до творів, бібліотечку-виставку творів Лесі Українки.
                                                  Перебіг уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
1.     Бліцопитування
-Які враження  охоплювали вас під час читання творів Лесі Українки?
-Яким чином творчість поетеси пов’язана з її особистим життям?
-Схарактеризуйте ліричну героїню  віршів Лесі Українки.
-Які почуття Леся Українка передавала  в своїй творчості?
- Що необхідно знати , вміти,  та застосовувати під час виконання  письмової роботи?
-Яких помилок слід  уникати , виконуючи  роботу?
-Які типи мовлення ви знаєте?
-Що характерно для твору- роздуму?
2.Емоційна готовність учнів  перед виконанням творчої роботи.
Вправа «Мікрофон» : «Я бажаю всім….»
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку
1.Слово вчителя
Твір- оригінальний зв’язний текст, самостійно складений в усній чи  письмовій  формі за певною темою. Він надає широкі можливості для самостійного творчого виявлення зв’язного мовлення школяра, але одночасно й можливість обійти прогалини в своїх знаннях з орфографії та пунктуації.
      Робота над твором, тобто вироблення навичок самостійно, у зв’язній формі, логічній послідовності викладати думки за  певною темою, передбачає оволодіння такими  вміннями:
-розкрити тему і основну думку;
- збирати і систематизувати матеріал, що забезпечує оптимально можливу  якість твору за змістом і формою, розвиває творчу активність учнів, готує їх до складання художніх  творів ,рефератів, до написання  публіцистики .Збір і систематизація матеріалів безпосередньо пов’язані з умінням  спостерігати за подіями  в реальному житті, працювати з джерелами інформації;
- будувати твори в певній  композиційній формі з урахуванням типів і стилів мовлення, способів викладання думок.
-- правильно. Ясно, виразно висловлювати свої думки;
-вдосконалювати написане: перший (чорновий) варіант  твору, як правило, за якістю не найкращий, він не розкриває потенційних можливостей  учня. Цей варіант учні редагують. Часом перебудовують композицію, прибирають зайве,  додають потрібне виправляють неточності , помилки.
2.Випереджувальне завдання. Особливості написання твору –роздуму.
Написання твору- роздуму вимагає вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, аргументувати, робити відповідні висновки. Твір- роздум  має свої правила, закони. Внутрішню логіку мовно- стилістичне оформлення й таку структуру:
-теза- основне  твердження , чітко сформульована думка;
-докази, аргументи, що їх підтверджують;
-висновок, узагальнення, що випливає з доказів.
     Усі частини тексту взаємопов’язані. В основі роздуму лежать причинно- наслідкові зв’язки. Основна частина твору- це безпосереднє розкриття теми. Не слід забувати, що лейтмотивом через увесь твір має проходити назва твору. Логіка мислення  учня має  розвиватися від деталі до узагальнення або навпаки – від загального до конкретного.
Вступ  та висновки мають бути меншими за обсягом. Основна частина  розкриває тему твору і тому є більшою  за розміром.
3.Вправа «Килимок». Визначити риси творчості Лесі Українки
(Інтелектуальність, емоційність, афористичність, громадянська активність, філософічність, патріотичність, ліричність….)
4.Перелік тем, запропонованих  для написання контрольного твору- роздуму
* Життя Лесі Українки – подвиг, який вартий  на велику пошану  й одвічну пам’ять..
*Чи варто сучасному школяреві  виховувати в собі стоїчні риси характеру?
*Море у творчості Лесі Українки.
*Громадянська позиція, образність та патріотизм у ліричній творчості Лесі Українки.
*Чи вплинуло родинне виховання на творчий розвиток Лесі Українки?
4. Написання учнями твору.
Зразок творчої роботи
       Чи вплинуло родинне виховання на творчий розвиток Лесі Українки?
 По-справжньому величним був життєвий і творчий шлях Лесі Українки — видатної української письменниці. На її долю припало багато випробувань, проте жодні не зруйнували її віри у життя, не змінили її прагнень та переконань, не зламали характеру цієї сильної жінки.
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871 р. у Новограді-Волинському. Вплив родини на неї, як і на кожну людину, важко переоцінити, її мати була відомою на той час письменницею, писала свої твори під псевдонімом Олена Пчілка; батько Лесі був юристом. Родина Косачів спілкувалася чи не з усією тодішньою українською інтелігенцією. Люди, які оточували майбутню письменницю, назавше сформували у ній високе почуття мистецтва, допомогли розвинутись її природному таланту. Вони прищепили дівчинці прагнення до знань та любов до Батьківщини. З родиною Лесі Українки спілкувалися драматург та корифей українського театру М. Старицький, відомий музикант М. Лисенко; видатний український культурний діяч М. Драгоманов доводився письменниці дядьком.
            Під впливом освічених людей, що оточували дівчинку, вже у дев’ять років Леся Українка почала писати вірші. Перші публікації поезій Лесі з’явилися, коли їй було тринадцять. З кожним роком непересічний талант дівчини розкривався та вдосконалювався. Важкі випробування, що сформували сильну і непересічну особистість, почалися ще у дитинстві письменниці. Захворівши на туберкульоз, талановита дівчина навіть не могла відвідувати школу. Проте вона не зламалася під тиском обставин, здобула різнобічну освіту вдома: її навчали батьки, друзі родини, зокрема М. Драгоманов. Саме родина сприяла освіті і вихованню Лесі, коли вона була дитиною, і підтримувала її протягом усіх випробувань, У результаті Леся Українка знала багато мов, літературу, філософію.
         Надзвичайне значення у житті Лесі Українки мала музика, любов до неї прищепив дівчині М. Лисенко. Хвороба не дозволила Лесі стати музикантом, проте музика залишалася з нею протягом усього життя, даруючи задоволення, підтримку, роздуми та почуття.   
         Отже,   Леся Українка крізь своє насичене, але, на жаль, несправедливо коротке життя пронесла любов до родини, до батьків та друзів. У своїх творах «Як дитиною, бувало…», «Мрії» письменниця зображує спогади про дитячі роки. У пізніх, зрілих та глибоких поезіях відчуваємо силу цієї непересічної особистості, пам’ятаючи, що ця сила була сформована саме в дитинстві — у найважливішому періоді життя людини.
V.Підведення підсумків уроку  
«Мікрофон»:На уроці мені найбільше сподобалось…
VІ Домашнє завдання.Закінчити  написання творчої роботи.Скласти «психологічний портрет» Лесі Українки.


Відкритий урок
Розвиток мовлення
Автор: учитель української мови і літератури ОЗО «Ржищівський  лійей
                                                             «Лідер» Тутук Олена Володимирівна

Тема.Мова – скарбниця духовності народу.
Мета: збагатити і поглибити  знання семикласників про рідну мову, сприяти всебічному розвитку пізнавальної активності учнів, їхніх умінь зосереджуватися, аналізувати, узагальнювати, систематизувати, укладати судження, робити висновки; сприяти  розвитку інтересу до систематичного самостійного вивчення рідної мови, роботи зі словниками та енциклопедіями; виховувати любов  до рідного слова, традицій українського народу.
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Вислови про мову:
Мова – це доля нашого народу, і вона залежить                                                                                                                                                                   від того, як ревно ми всі плекатимемо її.
                       Олесь Гончар          
   
Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до  себе.
                       О.Гончар
          
Перебіг уроку
         1 Мотивація навчальної діяльності. Метод «Мікрофон».
         Учні  відповідають на  запитання «Що значить  мова для кожного з нас, що вона дає   нам?»
         2. Оголошення теми та мети уроку.

         3. Навчальна діяльність учнів. . Організація роботи класу.
Учитель знайомить учнів  з умовами  та етапами гри, а також закликає дітей  бути зібраними і уважними, працювати   швидко, правильно, раціонально використовувати час. За результатами гри визначають переможця.

        Конкурс "Інтелектуал".
        І  етап
– Який документ стверджує, що українська мова – державна мова України? (Конституція України)
–  Скільки букв в українському алфавіті? (33 букви)
– Кого називають основоположником української літературної мови?
(Т. Шевченко)
– Як називають людей, які професійно вивчають мову? (мовознавці, філологи).
– Основна лексична одиниця. (Слово)
– Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс)
– Наука про словниковий склад мови. ( Лексикологія)
– Розташовані в певному порядку літери. (Алфавіт)
– Опис життя і діяльності людини. (Біографія)
– Головний член речення, який означає предмет або особу. (Підмет)
– Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? (Нічия)
– Буква без звука. (М’який знак)
 ІІ етап
         Учитель читає першу половину прислів’я, а другу називають учні.
1.     Слово не  горобець, …(вилетить  – не впіймаєш).
2.     Скажи мені, хто твій друг, …(і я скажу, хто ти).
3.     Під лежачий камінь …(вода не тече).
4.     Книга вчить, …(як на світі жить).
5.     Не кажи: "Не вмію", ..(кажи: "Навчуся").
6.     Мудрим ніхто не вродився, …(а навчився).
7.     Хто рано посіє, …(той рано пожне).
8.     Без труда …(нема плода).
9.     Одна голова – добре, …(а дві – краще).
10. Злагода будує, …(а незгода руйнує).
11. Дерево міцне корінням, …(а людина – родом і народом).
12. Хто багато читає, …(той багато знає).
13. Мудрий не все каже, що знає, …(а дурний не все знає, що каже).
14. Хто людей питає, …(той і розум має).
ІІІ етап
1.     Що в ліс не веде, а з лісу виводить? (Наука.)
2.     Що вчить, як на світі жить? (Книга.)
3.     Що робити ніколи не пізно? (Вчитися.)
4.     Що за гроші не купиш? (Розум.)
5.     Що ранить душу глибше, ніж стріла? (Слово.)
6.     Що красить людину? (Добрі діла.)
7.     Що насамперед необхідне для щастя? (Розум.)
Завдання « На крилах образності».
1.Підібрати епітети до слова «мова».
2.Підібрати синоніми до слова «Україна».
3. Підібрати  метафори до слова «мама».
4.Згадати  прислів`я чи приказки про мову, слово.

Аналіз тексту (Технологія «Шість капелюхів мислення»)
Незламна наша мово! Ти меч і орало нашого на­роду. Тільки ти можеш захистити народ від будь-якого агресора краще, ніж вояки і політики, тільки ти здатна вивести нас з найстрашнішої біди. Тільки ти можеш навчити нас працювати добре, по-укра­їнському, тільки завдяки тобі ми тепер маємо свою державу. Ти – найдавніша і найсучасніша, найсильніша і найміцніша наша зброя. Немає у світі більш сильної, красивої, непохитної і мудрої мови. Тільки ти можеш зберегти нас у період глобалізації!
Без мови Україна – губернія, а з мовою – дер­жава.
(В.Кожевников)
Група «Білі капелюхи» – оголошують основні факти,відомості.
Група «Жовті капелюхи» -які переваги є?. Як треба робити?
Група «Червоні капелюхи»- які у вас з цього приводу виникають почуття, відчуття?
Група «Чорні капелюхи»- які недоліки? Що б ви змінили?
Група «Зелені капелюхи»-нові ідеї. Пропозиції. (Вірш, вислів, пантоніма.)
Група «Сині капелюхи» -висновки, пропозиції, поради, що далі.

Слово вчителя.
Завершить нашу розмову  хочу   словами визначного українського письменника Панаса Мирного : «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу -  це його мова, ота жива схованка  людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування».

4.Підбиття підсумків роботи.


5. Домашнє завдання.

Скласти твір-мініатюру за темою: «Мова- найкоштовніше  надбання народу».


Відкритий урок


Українська мова
7 клас.
Розділ. Морфологія

Автор:Мовчан Олена Володимирівна, учитель української мови і літератури ОЗО «Ржищівський ліцей «Лідер»

Тема. Не і ні з прислівниками
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
         Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова; Українська література. 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.

Мета: ознайомити учнів з написанням не і ні з при­слівниками; формувати вміння знаходити вивчену орфограму та вміти обґрунтовувати вибір написання за допомогою вивчених правил; розвивати спосте­режливість, уміння аналізувати, зіставляти; виховувати в учнів культуру мовлення, працелюбність.
Обладнання: дошка, підручник, картки для тре­нінгу, комп’ютер, узагальнююча таблиця «не і ні з прислівниками». 
Методи та прийоми:  досліджен­ня,  спостереження над мовним матеріалом, ігри «Хто перший», «Вірю- не вірю», «П`ятий зайвий»,  «Підбери слово», метод storytelling,  «Мікрофон».
Хід уроку
(Слайд 2)
І. Організаційний етап.
І. Емоційне налаштування на урок.
Учитель.  Доброго  дня, діти! А з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?
 А тепер скажіть про ваш настрій прислівниками (учні називають прислівники: мені радісно, весело, добре, спокійно...)
 (Слайд 3)
Вчитель нагадує учням правила взаємодії учнів на уроці.
• Умій говорити та слухати.
• Поважай усі висловлені думки.
• Будь ввічливим: не ображай та не ображайся.
• Будь активним.
• Пиши та говори правильно.


ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Оглядово перевірити наявність виконаного письмового домашнього завдання.
 — У  кого виникли труднощі під час виконання домашнього завдання?
2.Учитель. Пригадаймо, що ми вже вивчили про прислівники.
 Бліц-опитування (Метод «Вірю- не вірю»)
               Прислівник означає  дію предмета.
               Прислівники відповідають  на питання хто?, що?
               У реченні прислівники бувають  обставиною, рідше  присудком чи  означенням.
               Всі прислівники мають ступені порівняння.
               Є три  ступені порівняння прислівників.
               Прислівник  «голосніше»  найвищого ступеня порівняння складеної форми
__      Прислівник «найбільш  вдало»  найвищого  ступеня порівняння простої 
          форми.
__     Прислівник «менш влучно»  найвищого ступеня порівняння простої
          форми.
               Способів творення прислівників є  5
               Прислівник «мимоволі»  утворено  способом  переходу  однієї частини  мови  в іншу.
               Прислівник «сильно» утворено префіксальним способом.
               Прислівник «небагато» утворено   суфіксальним способом.
               Прислівник «взимку» утворено префіксально- суфіксальним способом.
Цифровий диктант «н  -нн у прислівниках» ( 1-н, 2-нн)
Туманно, старанно, шалено,  нужденно,  монотонно, неждано, стурбовано,  спросоння, попідвіконню, невгамовно.
Ігрове завдання «П`ятий зайвий»
1.Неуважно, спокійно, чудно, уночі, спокійно.
2. Щойно, навесні, донині,  взимку, надворі.
3.Угору, нашвидку, далеко, ліворуч, униз.
4.Спросоння,  взимку, по-дружньому,  спересердя,  згарячу.
Творчий диктант.Замінити фразеологізм  прислівником.
Хоч греблю гати – багато
Як кіт наплакав –мало
Слухати з роззявленим ротом – уважно.
Як мокре горить – повільно
Коли рак на горі  свисне – ніколи.
 .      
ІІ. Мотиваційний етап.
III.    Актуалізація опорних знань учнів

1.      Спостереження над мовним матеріалом.
Максим встав нерано. Коли Максим встав, було вже не рано.
 IV. Повідомлення теми і мети уроку. Запис теми у зошит.
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань
( Слайд 6)
Робота з теоретичним матеріалом
 (Слайд 10)
Робота з теоретичним матеріалом
Пам’ятка. Пояснення учнів з допомогою вчителя про написання не з прислівниками з використан­ням таблиці підручника.
Не пишеться разом, коли
1. Не частина кореня (прислівник без не не вживається)
2.  Не – префікс:
·        якщо додаванням не утворюється слово з протилежним значенням, яке можна замінити синонімом без не.
Наприклад: невесело - сумно, погано — непогано (добре).
·        Якщо прислівник утворений від прикметника дієприкметникового походження, що мають наголошені суфікси –анн, - янн, - енн: несказанно, незрівнянно.
·        У складі префікса недо – у прислівниках, що означають вияв неповної якості: недоцільно, недостатньо
(Слайд 11)
Не пишеться окремо
·                   якщо до слова є протиставлення:
     не глибоко, а мілко.
·                   Перед словами, що пишуться через дефіс:
     не по-нашому, не сьогодні-завтра.
(Слайд 12)
(Слайд 13)
Ні  в прислівниках є префіксом, а тому завжди пишеться з ними разом: ніхто, ніколи,ніде,нізащо,ніяково.
Ні пишеться окремо:
У фразеологізмах: ні туди ні сюди, ні так ні сяк
У повтореннях: Ні холодно ні жарко, ні високо ні низько
(Слайд 14)
Запам’ятай!
(Слайд 15)
1. Самостійна робота.
 Замінити наведені прислівники з префіксом не синонімами. Утворити з ними словосполучення за поданим зразком.
Незабаром — скоро настане.
Небагато, невгамовно, невесело, невиразно, невідкладно, невірно, недоро­го, недобре, нелегко.
Чому ці прислівники пишемо разом?
Слова для довідок: скоро, мало, трохи, безугавно, сумно, безрадісно, розпливчасто, спішно, помилково, дешево, погано, важко.
 Гра «Хто перший?»  
Дібрати до поданих слів прислівники-синоніми з не, наприклад: дешево — недорого.
Мало — небагато
 безугавно — невгамовно
безрадісно — невесело
погано — недобре
спішно — невідкладно
Чому ці прислівники пишемо разом?


4.Вибіркове письмо
• Виписати прислівники з ні, пояснити написан­ня, розставити наголоси в словах.
То снідаю, то обідаю, а погуляти ніколи. Хто нічого не робить, той немає часу. Ні взад, ні вперед — лиша­ється посеред. Дайте води, бо так їсти хочеться, що переночувати ніде. Ні сюди, ні туди, ні саньми, ні коле­сами.
Пояснити зміст другого прислів'я.

(Слайд 5)
6. Гра «Підбери слово»
Записати речення, замінюючи прислівники синонімами з не
        Завдання слід виконати терміново. (Негайно)
        Малюнок виконано  добре. (Непогано)
        До лісу було близько. (Недалеко)

(Слайд 6)

  
 
V. Операційно – пізнавальний етап. Виконання системи вправ на осмислення матеріалу, формування практичних умінь і навичок.

1. Заповніть таблицю  ні разом або окремо зі словами.
Ні разом
Ні окремо

Ні\трохи; ні \коли; ні\ кого; ні\ від\ кого; ні \де; ні \за \що; ні\ чим; ні \сном, ні\ духом; ні\ куди; ні \скільки; ні\ стільки,  ні \звідки; ні\ вперед ні \назад;  ні\ на що; ні\ туди ні \сюди; ні\ там ні\ сям.
(Слайд 17)
2.  Запишіть прислівники з не у дві колонки: разом,окремо.
Непрямо, ненароком, не так, недобре, не запанібрата, не інакше, неприпусти­мо, нещодавно, не вмить, не всмак, не досить, недорого, не цілком, не забутньо, неабияк, не достатньо, не раз, не весело, не тричі, не тихше, не послабно, не ранком, не минуче, не знизу, не подалік, не взимку, не всередині, не пояснимо.
Підкресліть у словах третю з кінця букву і прочитаєте продовження вислову англій­ського письменника Вальтера Скотта: "Кришталь і серце втратили б свою ціну,..."
Прочитайте: (якби вони не були такими крихкими)
Разом
Окремо
Непрямо
не так
ненароком
не запанібрата
недобре
не інакше
неприпусти­мо
не вмить
нещодавно
не всмак
недорого
не досить
незабутньо
не цілком
неабияк
не раз
недостатньо
не тричі
невесело
не тихше
непослабно
не ранком
неминуче
не знизу
неподалік
не взимку
непояснимо
не всередині

(Слайд 18)
3. З'єднайте, де потрібно, не зі словами.
Ні\де,ні\як,  ні\звідки, ні\відусіль,  ні\трохи,  ні\скільки,  ні\ багато ні\ мало,  ні\ туди ні\сюди.
Не\щоранку, не\обачно,  не\хотя,  не\вдогад,  не\сьогодні,  не\щадно,  не\ влітку, не\ по –батьківськи,  не\винно,  не\влад, не \по-нашому.
4.Метод storytelling.
Скласти  невеличке оповідання  з прислівниками : незабаром, несподівано, неквапливо, ніяк, ніщо, нітрохи, нещодавно.
5. виконати вправу 373 ст. 133

VІ. Підсумки уроку.
Незакінчене речення:
Якщо у реченні є протиставлення, виражене сполучником а, то не з прислівником пишеться…
З прислівниками, що пишуться через дефіс  не  пишеться….
Якщо прислівник з не можна замінити  прислівником без не , то такий прислівник пишемо….
Якщо прислівник без не не вживається, то…


(Слайд 19)
Рефлексія. «Мікрофон»
1.Що на уроці сподобалося найбільше?
2.Чи досягли ми мети уроку?
3. В чому виникали труднощі?
4. Як їх подолати?
VІІ. Оцінювання  роботи учнів на уроці.
(Слайд 20)
VІІІ. Домашнє завдання.

Список використаних джерел
1.     О.В.Заболотній, В.В.Заболотній Українська мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів.- Київ:»Генеза», 2015.
2.                 Глазова О., Кузнецов Ю. Рідна мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: “Зодіак-ЕКО”, 2007.
3.                 Морозова Л.Г. Українська мова: Плани-конспекти уроків. 7 клас. – Харків: Ранок, 2000. – С. 79-81.
4.                 Омельчук С.А.Усі уроки української мови в 7 класі. — Харків: Основа, 2007. – С.194-199.
5.                 Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова; Українська література. 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.

Додаткові завдання

1. Доберіть до поданих прислівників синоніми з префіксом не-.
Близько —
 вороже —
жорстоко —
стисло —  
хмуро —   
мілко —    
нудно —   
сумно —   
брудно —
 дешево 
легко —
часто —
мало —
низько —
раптом —
 удавано —
тривожно 
помилково —

2. Виписати з поданого тексту прислівники, вказати їх розряд, пояснити спосіб творення та написання.
З давніх-давен через село Медвин пролягає лебединий шлях. Коли запахне відталою землею і березовим соком, птиці, розколихуючи м'яку сонячну основу, приносять на святкових крилах вологе, іще з волохатим туман­цем, тепло. Іноді лебеді падали недалеко від села на прибутну воду, близько підпускали до себе дітвору і дорослих. Потім птиця, струшуючи живі крап­лини, розгонисто підіймалася вгору, а людина, роняючи піт, хилилася в ро­боті до землі. Проте і їй ще довго-довго ввижались оті сонцем перемиті віщуни тепла, що на крилах приносять весну і з нею відгомін неясних надій.
У таку пору дівчата-підлітки виводили веснянки. А в небі тягнулись на північ журавлі і лебеді, зрідка гублячи на землю своє притерте в дорозі пір'я.
(За М. Стельмахом)
3. Заповнити таблицю «Не з іменниками, прикметниками і прислівни­ками» поданими нижче словами.
Не пишеться разом
Не пишеться окремо
(виступає в ролі префікса)
(виступає в ролі частки)
(Не) дружелюбно, а вороже; (не) легкий; (не) ввічливість; (не) дорогий, а дешевий; (не) довірливість; (не) зворотно; (не) розлучний; (не) ясно, а смутно; (не) показний; (не) вірність; (не) боязливий, а сміливий; (не) смачно; (не) поспішливо, а повільно; (не) добрий, а злий; (не) праце­здатність; (не) правильно, а помилково.
4.Записати речення, розкриваючи дужки, пояснити написання прислівників.
Відразу ж за гаєм, (не) подалік від лісового озера, рясніли садки.
На море (не) помітно впали сутінки. (Ю. Збанацький)
А (не) далеко край дороги отару гнали чабани. (Т. Шевченко)
Пасажири (не) задоволено загомоніли.
(Не) забаром має світати.
В білім цвіту (не) порушно стоять дерева. (М. Трублаїні)
Сонце доходило вже до полудня і пекло (не) милосердно. (І. Франко)
Скоро казку повідати, та (не) скоро путь верстати. (Н. Забіла)
Дівчина стояла (не) рухомо, мов тополя, похилена вітром. (О. Гончар)
Вода (не) стримно наступала на береги. (М. Бажан)
5.Записати речення, добираючи за наведеним зразком до кожного при­слівника синонім з префіксом не-.
Завдання слід виконати терміново.
Ми часто відвідуємо краєзнавчий музей.
Малюнок виконано добре.
До лісу було близько.
Зненацька з-за рогу виїхала машина.
Тривожно гудуть сирени в порту.
Річка тихо несе свої води.
6.      Вставте на місці пропусків прислівники з не.
1.         Кайся _____________ (не/рано) вставати, а кайся допізна спати.
2.         Сиди, Тетяно, бо ще ______________ (не/пізно), а рано.
3.         За праве діло стій ________________ (не/боязко), а сміло.
4.         Щастя ____________ (не/довго) триває, а біда (не/швидко) минає.
5.         Хитрощами ______________ (не/довго) проживеш.
6.         Сій ________________ (не/рідко) — зіжнеш густо (Нар. тв.).





Немає коментарів:

Дописати коментар

2-Й ТИЖДЕНЬ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ОНЛАЙН: РОЗКЛАД І ТЕМИ УРОКІВ – ЗАПЛАНУЙТЕ СВОЄ НАВЧАННЯ! С ьогодні, 13 квітня 2020 року, розпочинаєт...